Contrar opiniei generale, mandria si smerenie sunt doua dintre cele mai gresit interpretate valori personale pe care o fiinta umana le poate dobandi pe parcursul vietii. Cu toate acestea, societatea lauda smerenia ca fiind una dintre cele mai virtuoase calitati si are tendinta sa aprecieze si sa sustina persoanele smerite. In mod similar, cu toate ca nu este atat de evident faptul ca mandria este privita ca fiind o virtute, mult mai adesea suntem indreptati catre o atitudine plina de mandrie, sa fim mandri in legatura cu posesiunile pe care le detinem, de realizarile noastre, de aspectul fizic si intr-un mod ironic chiar si de smerenia, de umilinta, noastra. Adevarul este ca smerenia si modestia nu sunt virtuti, ci mai degraba, ele sunt doua stari extreme ale fiintei noastre si ca orice extreme, cel mai bine este sa fie evitate in cazul in care doriti ca viata dumneavoastra sa fie incununata cu laurii succesului.
Adevarata definitie a smereniei:
O foarte mica importanta i-a fost acordata definitiei smereniei, fapt ce explica intr-o anumita masura motivul pentru care a fost interpretata ca fiind o adevarata virtute. Pentru a descoperi adevarata definitie a smereniei este necesar sa privim dincolo de definitia si de etimologia acestui cuvant. Dictionarul explicativ al limbii romane difineste adjectivul “smerit”: “atitudine umila, supusa, spasita ”. Printre sinonimele acestui adjectiv intalnim cuvinte precum “umil”, “docil”, “sarac”, “inferior”, “insignifiant” si chiar “prost”. Sigur, acum apare intrebarea “Daca smerenia este o virtute, de ce nu ma mut intr-un parc, pe o banca?”, cu siguranta in felul acesta vom poseda toate calitatile pe care le-am prezentat mai sus. Raspunsul este simplu: modestia nu este o virtute pe care merita sa o dobandim.
Adevarata definitie a mandriei:
Dictionarul explicativ al limbii romane defineste “madria” ca fiind “ceea ce constituie prilej de lauda, de fala, de multumire; sentiment de incredere exagerata in calitatile proprii; orgoliu, trufie, inganfare”. Cu toate ca acest cuvant de cele mai multe ori se intampla sa fie definit prin intermediul anumitor calitati pozitive, majoritatea definitiilor implica un “sentiment de incredere exagerata in propriile calitati”. In toate cazurile, excesele merita evitate indiferent de natura acestora. De asemenea, mandria nu trebuie confundata cu integritatea personala. Integritatea sau autenticitatea este cu adevarat o mare virtute pe care o persoana o poate poseda. In contrast, exagerarea asociata mandriei de obicei rezulta intr-o lipsa de integritate.
Pericolele ascunse ale smereniei si ale madriei:
Nu numai ca smerenia si modestia nu sunt virtuti, dar acestea sunt doua stari foarte periculoase de a fi. Dorinta oamenilor de a fi modesti sau madrii, de cele mai multe ori este unul dintre principalele motive pentru care Universul sau “Legea Atractiei” lucreaza impotriva lor. Pe de o parte, modestia slabeste sentimentul de sine si-ti ascunde propriile calitati fata de tine insuti, in timp ce mandria exagereaza aceste calitati si-ti orbeste privirea fata de propriile slabiciuni. In cazul modestiei, inabilitatea ta de a-ti vedea propriile calitati te lasa neputincios in fata acestora, in timp ce in cazul mandriei, inabilitatea de a-ti vedea slabiciunile te expune acestora. Intr-o alta exprimare, smerenia te conduce rapid catre un complex de inferioritate inradacinat intr-o lipsa acuta de stima de sine si de sentiment de valoare personala, in timp ce mandria te conduce cu aceiasi pasi rapizi catre un complex de superioritate care este alimentat de una dintre cele mai periculoase atitudini la care poti fi expus si la care-i poti expune pe cei din jurul tau, aroganta. In mod similar, fiind mandru de ceilalti din jurul tau, de asemenea te orbeste fata de slabiciunile lor.
Pendulul din Legea Ritmicitatii:
Legea Ritmicitatii, una dintre cele sapte Legi Universale prezentate intr-un articol anterior (click aici), este una dintre legile pe care trebuie sa le intelegem atunci cand dorim sa cream propria noastra realitate intr-un mod constient. Conform acestei legi, atunci cand ceva ajunge la apogeu, atunci, reversul se face simtit, pana in momentul in care miscare totala a acestuia a fost complet inversata, moment in care procesul se repeta.
Aceasta lege ii smereste pe cei mandri si pe cei smeriti ii face mandri. Potrivit acestei legi, atingerea unei extreme stari de mandrie v-a activa aceasta lege, iar aceasta, in consencinta, v-a crea circumstante in viata ta care te vor indrepta cu pasi rapizi catre o stare opusa a mandriei, smerenia, umilinta. De asemenea, dintr-un loc al smereniei, aceasta lege v-a atrage in viata ta situatii si experiente care vor crea in interiorul tau o stare de mandrie. Cu toate acestea, indiferent daca aceasta dinamica a fost observata de catre dumneavoastra, pendulul se misca inainte si inapoi intre aceste doua stari ale fiintei, smerenie si inganfare. Amintiti-va ca masura miscarii din dreapta este aceasi cu masura miscarii din stanga, ceea ce inseamna ca masura in care esti mandru este aceasi masura cu care vei fi smerit si invers. Actiunea acestei legi nu trebuie privita ca fiind o pedeapsa ci ca o compensare in cautarea echilibrului.
Avertismentul grecilor antici cu privire la aroganta:
Trei maxime importante au fost se regasesc inscriptionate pe Templul lui Apollo din Delphi din Grecia. Probabil doua dintre acestea va sunt cunoscute, “Cunoaste-te pe tine insuti” si “Nimic in exces”, dar ultima si cea care este cel mai adesea gresit interpretata si trecuta cu vederea este cea din urma. Cea mai apropiata traducere contemporanta este “Fa o fagaduinta si implinirile sunt mari”. Acesta maxima a fost gresit interpretata ca fiind un avertisment impotriva oricaror forme de promisiuni monetare, impotriva anumitor forme de gaj, dar nu acesta este adevaratul inteles al acesteia, ci reprezinta un autentic avertisment impotriva unei atitudini pline de aroganta. Cu alte cuvinte, facand o fagaduinta fata de tine insuti, proclamandu-ti intr-un mod arogant indestructibilitatea, aceasta atitudine va duce la propria ta distrugere. Una dintre cele mai precise interpretari a fost gasita in textele antice grecesti “zeii vor aduce distrugere arogantului”.
Protejarea impotriva celor doua extreme:
Retineti ca miscarea pendulului atribuit acestei legi nu este activata de la sine, ci este produsa de o schimbare in mentalitatea proprie. Dintr-un loc al mandriei poti deveni arogant, moment in care iti ingori propriile slabiciuni si defecte. De asemenea, dintr-un loc al smereniei puteti deveni detasat intr-o asemenea masura incat poti sa-i permiti binelui sa intre in viata ta, deoarece nu rezisti vietii insasi. Acestea fiind spuse, credinta este atitudinea pe care trebuie sa o adoptam. Detasamentul prin credinta provoaca o anumita responsabilitate, in timp ce detasamentul prin smerenie este ineficient. Cu toate acestea, deoarece mandria poate da nastere unei atitudini pline de aroganta, trebuie sa evitam sa cadem in aceasta capcana si desi nu este atat de evident, sa ne ferim sa devenim smeriti, pentru ca in timp smerenia se transforma in madrie, astfel incat destinatia finala va fi aceasi.
Smerenia si mandria sunt capete opuse ale aceluiasi spectru de auto-evaluare, ceea ce inseamna ca nu putem sa fim smeriti si mandri in acelasi timp deoarece sunt doua stari opuse de a fi. Cu alte cuvinte, aveti posibilitatea sa fiti fie smeriti, fie mandri, la momente de timp diferite, dar nu in acelasi timp.
Din moment ce nu puteti imbraca ambele “virtuti”, dorinta de a deveni o persoana mandra si smerita va produce o lupta interioara, in timp ce Legea Ritmicitatii penduleaza intre cele doua. Raspunsul este niciunul dintre cele doua, nici smerit, nici mandru.
Transformarea smereniei si a mandriei in modestie: In cazul in care smerenia si mandria sunt doua atitudini ce trebuiesc evitate, apare intrebarea “care este atitudinea corecta?”. Raspunsul este modestia. Adesea interpretata ca fiind umilinta, cele doua sunt atitudini total diferite. Pentru a fi modest este necesar sa te cunosti cu adevarat, sa-ti cunosti si defectele si calitatile intr-un mod obiectiv, este necesara sinceritatea fata de tine insuti pentru a atinge o stare de modestie si este necesar sa te eliberezi de miscarea de leagan a pendulului.
Sursa: mind-your-reality.com